Trails rijden met de Canyon Stoic 4

De trails zijn nat, modderig en vies. Je hebt wel zin om lekker technisch te rijden maar vind het zonde om je fully in deze omstandigheden los te laten. Daar kunnen wij ons ook helemaal in vinden en daarom gingen we de trails op met de nieuwe Canyon Stoic 4. Een hardtail met ballen.

Het heeft dan ook een tijdje geduurd voordat Canyon in de boot stapte van de Long Travel Hardtails. Vorig jaar was er inderdaad de “opgevoerde” Grand Canyon met 120 mm veerweg maar dat was het net niet als echte trailbike. Maar met de lancering van de Stoic doen ze het dan ook wel in een keer goed.
Een dik frame met slacke 65 graden balhoofdhoek. 75 graden zitbuishoek wat er voor zorgt dat je met klimmen aardig wat kracht kunt zetten. En uiteraard de onderdelen welke gemaakt zijn om tegen een stootje te kunnen. De Rock Shox Pike Select RC met 140 mm veerweg vangt de klappen grotendeels op en zorgt voor controle op de paden.

Maar het voornaamste is natuurlijk het frame. Ontwikkeld om klappen op te vangen, te raggen, en om onderhoudsvriendelijk het seizoen door te brengen. Gemaakt van 6061 aluminium maken het frame stevig maar ook prijsvriendelijk. De Stoic 2, 3 & 4 delen dan ook alle drie hetzelfde frame. En dan kost de Stoic 2 slechts € 799,- (voor de complete fiets!) Voor die prijs alleen al zou je de bike aanschaffen om alleen het frame en de wielen te gebruiken en verder zelf naar wens op te bouwen of langzaam up te graden. Alhoewel we zelf aardig nieuwsgierig zijn naar de werking van de Suntour XCR 34 vork welke in de Stoic 2 zit. Dit heeft dan weer te maken dat we zelf al jarenlang met de vorken van Suntour rondrijden.stoic

Maar goed, we dwalen af.
Het frame ziet er op eerste opzicht redelijk makkelijk uit verbergt enkele mooie details. De lijn van de bovenbuis loopt lekker door in de achterbrug met veel standover ruimte als je technisch aan het rijden bent. Je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je met knieën tegen de bovenbuis stoot. Het zitbuisgedeelte wat er bovenuit steekt herkennen we terug van onder andere de Canyon Neuron.
De achterbrug van de Stoic is kort, met 428 mm is deze heel kort. En dan nog is er ruimte voor 2.6” banden en plaats genoeg om modder af te voeren. Dit hebben ze klaargekregen door de zitbuis aan de voorkant van de trapas te lassen. De achterbrug begint dan ook bijna in de trapas. Wel belemmert dit het formaat van de tandwielen. Groter dan 30T zou dan ook niet passen. Het kleinste verzet is 30 - 11 en dat gaat prima. Het is een Trailbike hé, geen XC kanon.
stoic
De kabels lopen niet allemaal door het frame. Alleen de versnellingskabel en dropper post kabel zijn intern weggewerkt. Om het servicen makkelijker te maken is er aan de onderkant een grote uitsparing gemaakt. Zo hoef je niet te frunniken met de kabels. Tussen de schroeven voor de bidonhouders vinden we een zwarte dop. Onder de dop bevindt zich de mogelijkheid om de kabels tegen het frame aan te zetten met tayrip. Lekker stil en geen gerammel door de buizen. De remkabel loopt buitenlangs voor snelle reparaties of het wisselen van de remmen tijdens een vakantie of wedstijd.
stoic
De bike welke Canyon heeft afgeleverd is de Stoic 4 in maat XL. Als we de afmetingen van de bike op papier bekijken zien we een bovenbuislengte van 678 mm, reach 505 mm en een stack van 644 mm. Met onze 1.90 m lijkt het net, op papier, of we een veel te grote testbike hebben gekregen. Maar als we de bike eenmaal in elkaar hebben zitten valt dit niet meer op. De slacke balhoofdhoek, stijle zitbuishoek en korte stuurpen zorgen ervoor dat alles netjes in balans is. Een testrondje door de straat om alles goed te zetten verteld ons meer dan genoeg.

De houding is prima en we zitten dan ook direct lekker op de bike. Alweer zo’n allemansvriendje waarmee we direct de trails in kunnen duiken. Dat hebben we op meer Canyons meegemaakt. Zo goed als geen leercurve maar meteen raak. ( Het zou natuurlijk ook aan ons kunnen liggen maar we houden toch liever een beetje de underdog houding aan op de bike, er is toch altijd iemand die harder, sneller en beter kan rijden ;) ).stoic

Componenten:
Op de afmontage van de bike is weinig op aan te merken. Een 1x12 Sram NX aandrijving met 30 blad aan de voorkant en een 11-50 cassette achterop. Genoeg om flink mee te klimmen en op de trailtjes rond Swalmen hebben we dan ook het hele bereik gebruikt. Ondanks dat de NX een redelijke instapgroep is schakelt het prima.

De vier zuiger Sram Guide T remmen zijn voor ons een oude bekende. Qua poespas zit er weinig op deze remmen en in combinatie met de 200 mm schijf aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant remmen ze een aardig eind weg. Het modulerend karakter van de Sram remmen is altijd iets om aan te wennen. Je moet de hendels dan ook een heel stuk verder inknijpen om maximale remkracht te verkrijgen.
stoic
De Alex DP30 velgen welke op KT naven draaien zijn met 30 mm lekker breed. De Schwalbe Hans Dampf en Magic Mary vallen er netjes omheen. Een mooie mix tussen grip en rolweerstand. Tijdens onze technische ritten hadden we dan ook niet de behoefte om zwaarder rubber rond de wielen te steken. Tijdens een XC tocht van > 60 km was het wat veel van het goede maar dit beschouwen we dan maar als extra training.

De Iridium dropper-post heeft een drop van 170 mm. En daar zijn we erg blij mee. Zo kan het zadel lekker laag en zit het nog minder in de weg tijdens het technisch raggen met de Stoic. Het zadel hebben we even kort bekeken en per direct vervangen door een Ergon zadel. Voor onze bouw en lange uren op de bike vonden we deze te smal.

De RockShox Pike Select RC vork met Charger demper is een genot om mee te rijden. Beetje lucht erin, spelen met de instellen en klaar. Gezien alle veerweg bij een hardtail uit de voorvork komt (je benen niet meegeteld) is het des te belangrijker dat deze goed zijn werk doet. We reden de Pike met 30% sag maar dit is misschien iets teveel van het goede. Op hele steile stukken duikt de vork iets teveel weg. Iets meer druk is dan welkom. Met de tokens in de vork hebben we niet gespeeld. Deze hebben we lekker gelaten zoals het fabrieks af staat.stoic

De rest van de onderdelen zijn allemaal dik in orde. De G5 stuurpen van 40 mm is een schitterend werkje om te zien. Mocht je deze voor de eerste keer moeten monteren, vergeet dan niet om het boutje welke rond de stuurbuis gaat los te draaien. Anders krijg je hem niet open.

Voordat we de trails in duiken hangen we de bike aan de weeghaak. Deze blijft hangen op 15,1 kg. Geen lichtgewicht maar dat was ook wel te verwachten. Het is dan ook de bedoeling dat de bike heel blijft en de componenten klaar zijn om flink gebruikt te worden.

Onderweg:
Tijd om op pad te gaan. De eerste tocht belooft meteen een flink technische te worden. Basta teamlid Eric heeft voor ons een mooie route uitgezet rond Swalmen. En mocht je nu denken dat je hier niet technisch kunt rijden. Dan kunnen we je er van verzekeren dat dit niet helemaal waar is. De heuveltjes zijn niet al te hoog maar Eric heeft er een sport van gemaakt om elk technisch ding eruit te persen wat erin zit.
stoic
We krijgen dan ook een paar flinke steile drops en afdalingen voor onze kiezen en hier laat de Stoic zich van zijn beste kant zien. Daar waar ik met een andere bike moeite had om af te rijden laat de Stoic zich netjes naar beneden rijden. De leercurve van de bike duurt dan ook niet lang en je laat hem dan ook vrij snel lopen.

Door de dag heen krijgen we alles wel een beetje wat in een trail tocht hoort te zitten. Dikke afdalingen met wortels en drops. Jumpjes en singletrails waar je de bike snel van oor tot kunt leggen. De 140 mm veerweg is genoeg voor de meeste trails welke je tegenkomt. Er zit immers nog een aantal cm verscholen in je gewrichten. De dikke Pike zorgt er voor dat de voorkant lekker scherp stuurt in de bochten. Bijna “Point and Click” zouden we zeggen.
stoic
Het greenlanen en klimmen doet de Stoic goed. Hij nodigt niet uit om op de pedalen te staan en als een gek omhoog te stampen maar gewoon lekker in het zadel naar boven te trappen. No Worries, je komt er vanzelf. Zodra de route zich naar beneden richt komt het vanzelf goed. Het zachte Addix compound van de Schwalbe banden zorgen voor voldoende grip in de bochten en halen de scherpe kantjes van de trails.

De Stoic is een comfortabele bike en na een aantal lange dagen in het zadel voelen voornamelijk de benen moe aan. Maar dat is niet zo raar. Het gewicht en rolweerstand spelen de bike dan parten. Vooral als de trails nat en zwaar zijn.

Conclusie:
De Canyon Stoic is een leuke Long Travel Hardtail welke niet misstaat om het natte seizoen te overbruggen om je fully te sparen. Ook voor de beginnende trailrijder is het bike waar je veel plezier aan gaat hebben. Bergaf gaat de Stoic in ieder geval als een speer! We kunnen ook niet wachten tot de trails droog zijn en we hem in het Zuiden uit kunnen laten.

De adviesprijs van de Canyon Stoic 4 € 1699,- 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-bikes/trail-bikes/stoic/stoic-4/2661.html 

LEES DIT HIERNA

Juice Lubes, een beetje gek, maar vooral erg groen

· Biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen voor de fiets · Recyclebare productverpakkingen · 7…

LEES VERDER

Milan Vader wint laatste wedstrijd voor Olympische Spelen

Waar Pieterse het met name moest opnemen tegen concurrente uit eigen land, streed Milan Vader met…

LEES VERDER

Lancering BART Magazine. 25 jaar Olympisch Mountainbiken

Limburger Bart Brentjens won in 1996, Atlanta USA de eerste Olympische Gouden mountainbike medaille…

LEES VERDER