Terugblik Roc Enduro 2021

De remmen krijsen, spaken rammelen en stenen worden aan de kant geworpen. Met een ruk aan het stuur duik ik een afdaling in. Links, rechts en dan ineens is de grond verdwenen.

De Canyon Stoic neemt een paar seconden airtime om daarna vol in de ankers te vliegen voor de volgende steenmassa welke voor de wielen geschoven wordt. De Rando Roc Enduro is van start en laat zich met een heftige route van zijn beste kant zien. Rando wil niets anders zeggen dan de toertocht variant. De getimede Enduro is een dag later, en die jongens rijden een paar tandjes harder dan wij.

Maar laat je niet misleiden door het woordje Rando, er is niets randos aan namelijk.

roc endu
Start in het dorpje Roquebrune.

Vanuit het dorpje Roquebrune krijgen we eerst een lange aanloop naar de top van La Flute. Een berg waar 2 afdalingen starten. Maar voordat we daar aankomen krijgen we een lekkere warming up, lekker wat rammen over de stenen om er een beetje in te komen. De Rando Enduro is als ware opgebouwd uit 5 grote afdalingen waarvan nr. 1, 2 en 3 steeds moeilijker worden en het daarna een klein beetje afzwakt (wat echt niet erg is over de dikke stenen daar).

roc endu
Stiekem (nou ja...) wordt er veel geklommen.

De eerste en tweede starten vanaf La Flute. Maar al vanaf afdaling 1 wordt duidelijk dat dit niet zomaar een Rando is. Sommige bikers nemen het boomknuffelen een beetje te letterlijk en er staan al her en der bikers aan de zijkant zich af te vragen waar ze aan begonnen zijn. En dat is nog wel de makkelijkste van de drie.

roc endu
Genoeg EHBO'ers en vrijwilligers voor de ongelukkige boomknuffelaars.​​​​​

Ik kijk een beetje om me heen en het valt me op dat ik een van de enige ben op een hardtail. De rest rijdt allemaal op dikke fullies en er rollen een hele lading E-Bikes rond. Gelukkig rijdt ik hier al heel wat jaren rond en weet ik dat de technische graad voornamelijk in het steile zit en niet in hoge sprongen. Die zitten er namelijk geen in. Alles is naar beneden te rollen met een dosis aan techniek.
Op het onderste gedeelte van de tweede afdaling laat ik de bike gaan. Lekker over de stenen droppen met een flink vaartje totdat ik de spaken begin te horen. Iets gas terug om de zaak heel te houden. Ik heb al genoeg materiaalpech gezien in de eerste afdalingen.

roc endu
bovenste inloop van de Valdingarde.

We klimmen naar de Col du Valdingarde. En vergis je niet, ondanks dat de tocht maar 31 km is bevat deze een dikke 1450 hoogtemeters. En dat bij een oktobers temperatuurtje van 25 graden in de zon maakt het er niet minder zwaar op. Heerlijk, ik zit lekker in de flow en de dag verloopt goed. Afdaling nr 3 is de stijlste van allemaal.

roc endu
Verkenning van de eerste afdaling tijdens een testrondje in de namiddag voor het evenement.

De remmen worden heet en de grijns op mijn gezicht wordt steeds breder. Een paar offcamber bochten om een boom heen om daarna het wiel weer steil naar beneden te richten. De Stoic doet het goed en samen komen we heelhuids en zonder voetje aan de grond beneden aan. 300 meter afdalen op een afstand van 1,7 km zegt eigenlijk al genoeg.

Wat nu nog volgt zijn 3 klimmen en 3 leuke afdalingen waar je lekker de lijnen kunt kiezen, niets te technisch (nou ja...) maar voor Nederlandse begrippen wel afdalingen in de buitencategorie. Onderweg maak ik diverse praatjes met bikers uit alle windrichtingen en er hangt een gezellige en ontspannen sfeer.

roc endu
Lekker terughobbelen vanuit het klooster.

De laatste klim, vanuit een oud Romeins aqueduct naar het klooster van Notre Dame du Pitie. Vanuit hier loopt een lekker glooiend pad naar Roquebrune met nog een flink aantal mooie steenmassa’s waar we overheen rollen.
We rollen over de finish waar een koud biertje voor ons klaar staat.

roc endu
Dat gaat er wel in na 31 km en 1450 hoogtemeters.

Is dit een van de mooiste en dikste tochten in de omgeving? Jep,in onze ogen wel en volgend jaar staan we hier zeker weer aan de start.

https://www.rocazur.com/en/
 

roc endu
Grote grijnzen bij de pauzeplaats.

 

LEES DIT HIERNA

Selle Italia presenteert X-Bow, het zadel voor off-road

Selle Italia lanceerde afgelopen week de nieuwe X-Bow, een zadel speciaal gemaakt voor iedereen die…

LEES VERDER

SKS Mudrocker: Smerig worden is een keuze

Vaak krijgen we opmerkingen te horen van:”Ja maar, dat hoort er toch bij.”en “Mountainbikers rijden…

LEES VERDER

Felle neonlichten en drukke straten, het nachtelijke Neokyo in Zwift

Neokyo volgt op de oorspronkelijke Yumezi map release van mei 2021 en verdubbelt de grootte van de…

LEES VERDER