Advies gevraagd: Roest in naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Brul78
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 27 januari 2020, 15:17

Hi

Mijn achterwiel liep niet geheel mooi meer, beetje geluid en wat weerstand. Ik vermoedde dat het de lagers waren.
Vandaag alle los gehaald en nu lijkt het er op dat er roest in een van de lagerhuizen zie, zie foto.

Aangezien deze fiets uit 2012 is, wil ik er minimaal geld meer aan uitgeven.
Nieuwe lagers geen probleem, maar een nieuwe naaf of achterwiel is het niet meer waard.

Mijn vraag is of het nog loont om nieuwe lagers te plaatsen?
De oude zien er op het oog niet prima uit, maar zegt misschien niks.

Ik kan eventueel van Prulleman een wiel lenen totdat ik eind van dit jaar een nieuwe fiets ga aanschaffen.

Afbeelding
gijsje
All rounder
All rounder

ma 27 januari 2020, 19:47

Het fijne is er idd wel vanaf zo te zien. Wat ik zou proberen is om met staalwol de lagercups zo glad mogelijk maken. Nieuwe kogels en nieuw vet erin en rijden met dat ding, mocht het vroegtijdig misgaan kun je altijd nog dat "leenwiel" monteren.
Marke
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 27 januari 2020, 19:50

Kijk eens wat een nw body voor je naaf kost. Heb je meteen een nieuwe cup.
Waarschijnlijk zal de conus ook niet goed meer zijn.

Soms kun je de hele shimano naaf al voor een heel laag bedrag kopen, en dan gebruik je daaruit de onderdelen die je nodig hebt. Afzonderlijke onderdelen zijn duurder.
Prulleman
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

wo 29 januari 2020, 10:33

gijsje schreef:
ma 27 januari 2020, 19:47
Het fijne is er idd wel vanaf zo te zien. Wat ik zou proberen is om met staalwol de lagercups zo glad mogelijk maken. Nieuwe kogels en nieuw vet erin en rijden met dat ding, mocht het vroegtijdig misgaan kun je altijd nog dat "leenwiel" monteren.
ja, dit.

perfect ga je het nooit meer krijgen zonder nieuwe cups, maar (uit ervaring) kan je met een tikje ruwe lagers ook nog prima (even) fietsen.
Het wiel wat ik voor je heb staan heb ik hetzelfde mee gehad (iets met teveel ontvetter bij schoonmaken enzo). Niet zozeer roest in de cups, maar wel ruw.
Veel vet erin en nieuwe kogels en je kan weer fietsen. Uiteindeljk is ook dat mis gegegaan en is er een kogeltje vast komen te zitten en leek wel vastgesmolten aan de cup.. daarna maar een nieuwe body gekocht (want daar zat de beschadigde de cup in).

Kortom, je kan het oplappen met zo glad mogelijk maken, nieuw vet en kogels, maar perfect krijg je het niet.

Als je dit jaar nog voor een nieuwe fiets gaat, zou ik niet meer geld uitgeven dan een paar kogels. Een losse cup zit er meestal niet in.. (maar als je die kan vinden kan dat wel interessant zijn)
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

wo 29 januari 2020, 13:19

Waarom heb je de cassette niet eerst gedemonteerd?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Brul78
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 29 januari 2020, 17:50

Uiteindelijk ook de cassette eraf gehad. Met 3M Scotchbrite de cups zo goed mogelijk vlak gekregen. De roest is weg, maar helemaal glad zijn ze niet meer.

Op de ballagers zelf zaten ook kleine krasjes, dus wilde ik die vervangen, totdat ik opzocht wat deze wielen eigenlijk kosten.
Het zijn Rodi Freeway en een set kost slechts €59.95. Nieuwe ballagers voor beide kanten kosten al rond de €20.-, dus is de investering niet waard.

Kortom cheapass wielen gebruikt door Focus om de prijs laag te houden. Nu was ik (bijna 10 jaar) geleden helemaal een noob, dus heb ik hier destijds niet naar gekeken.

Dus alle weer ingevet en gemonteerd. De voelbare weerstand is nagenoeg weg. Als je de as vasthoudt tijdens het draaien, voel je de oneffenheden een beetje in de as.

Wel een goeie oefening in sleutelen :-D

Afbeelding
Afbeelding
Prulleman
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

wo 29 januari 2020, 17:56

60 euro voor 2 wielen? Mijn spaken waren al duurder :lol:
gijsje
All rounder
All rounder

wo 29 januari 2020, 18:40

Volgens mij heb je voor dat bedrag geen wielen voor schijfremmen...maar het is wel spotgoedkoop ! 😯
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

wo 29 januari 2020, 19:50

Maar 18 kogeltjes kosten geen 20 euro. :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

wo 29 januari 2020, 20:16

Begrijp ik nu goed dat ze het 10jaar hebben uitgehouden? Dan zijn ze écht goedkoop maar zeker niet slecht :wink:
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | Propain
-Proudly annoying BWR`s since `96-
Brul78
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 30 januari 2020, 11:28

gijsje schreef:
wo 29 januari 2020, 18:40
Volgens mij heb je voor dat bedrag geen wielen voor schijfremmen...maar het is wel spotgoedkoop ! 😯
Je hebt gelijk, hier had ik de prijs vandaan:
https://mountainbike-store.nl/product/w ... ay-mtb-29/
ThaSingleTrackMastah schreef:
wo 29 januari 2020, 19:50
Maar 18 kogeltjes kosten geen 20 euro. :roll:
Ook jij hebt gelijk, dit is de prijs per 18/22 stuks
Afbeelding
TenZNL schreef:
wo 29 januari 2020, 20:16
Begrijp ik nu goed dat ze het 10jaar hebben uitgehouden? Dan zijn ze écht goedkoop maar zeker niet slecht :wink:
Nouja bijna 10 jaar, fiets komt uit 2011/2012. Nooit problemen met de wielen gehad. Ik ben 3 keer mee naar de Ardennen geweest (La Roche), verder alleen Nederlandse vaste MTB routes meegereden. In het achterwiel zit een hele kleine slag, maar is niet merkbaar en amper zichtbaar.

Opmerkelijk is dat ik niet 1 keer lek heb gereden in al die jaren. Naar schatting heb ik zo'n 3500/4000 km met deze fiets gereden.
Toen ik laatste keer de buitenbanden verwisselden, waren de binnenbanden bijna vergroeid met de buitenbanden.
JoopO
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

do 30 januari 2020, 12:17

Nouja bijna 10 jaar, fiets komt uit 2011/2012. Nooit problemen met de wielen gehad. Ik ben 3 keer mee naar de Ardennen geweest (La Roche), verder alleen Nederlandse vaste MTB routes meegereden. In het achterwiel zit een hele kleine slag, maar is niet merkbaar en amper zichtbaar.

Opmerkelijk is dat ik niet 1 keer lek heb gereden in al die jaren. Naar schatting heb ik zo'n 3500/4000 km met deze fiets gereden.
Toen ik laatste keer de buitenbanden verwisselden, waren de binnenbanden bijna vergroeid met de buitenbanden.
4000 km in 8/9 jaar? Dan is de fiets nog bijna nieuw. Mijn Scott heeft sinds oktober 2015 een dikke 14.000km gedraaid, ook grootste deel op de vaste routes. Ook geen lekke banden (tubeless) en geen lagerproblemen (Hope naven). Krijgt wel elk jaar een onderhoudsbeurt.
Brul78
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 30 januari 2020, 13:43

Ik heb een paar jaar amper gemountainbiked. Eigenlijk pas begin vorig jaar het fietsen weer opgepakt. In 2019 heb ik ongeveer 900km afgelegd, zowel racefiets als mtb. In de eerste maand van 2020 bijna 200km afgelegd, waarvan ongeveer de helft mtb, de andere 100km op een trainer.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

vr 31 januari 2020, 09:49

Naven met cup-conuslagers zoals deze (en alle Shimano's) hebben ook af en toe onderhoud nodig. In tegenstelling tot naven met industrielagers, daar is het doorgaans gewoon doorrijden tot ze slechter draaien en dan nieuwe lagers erin.

Maar bij cup-conuslagers: een keer per jaar even openmaken, schoonmaken en nieuw vet erin. Als je dan ook nog de waterstraal op de lagers vermijdt gaan met name de duurdere Shimano naven (SLX, XT, XTR) echt lang mee (die zijn het beste afgedicht en hebben de hoogwaardigste lagering).

Ik weet niet wat je fiets als nieuwprijs had, maar op heel veel fietsen zijn de wielen een post waarop bezuinigd wordt, ook bij duurdere modellen. Liever wordt er een dure derailleur op geschroefd, terwijl je eigenlijk veel meer hebt aan een setje kwaliteitswielen. Maar ik heb genoeg bikes van 3.000 euro gezien waarin wielen met Deore of Formula naafjes zitten. Niet echt slecht, maar imo niet passend in die prijsklasse...
"freedom is just another word for nothing left to lose".
Plaats reactie