De juiste band kiezen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 16 januari 2020, 21:30

Ik weet niet welke Strive je hebt maar die hebben eigenlijk allemaal 30 of 35mm velgen. In mijn ogen ben je dan het best af met een wat bredere band (rond de 2.4"). Een combinatie Barzo / Mezcal zou niet mistaan op die fiets voor Nederlandse trails.

Ik neem aan dat die fiets tubeless ready is afgemonteerd dus dat is waarschijnlijk een kwestie van ventiel vervangen (ik kreeg de tubeless ventielen er bij mijn spectral destijds bij), latex er in en even op druk krijgen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 16 januari 2020, 21:53

ThijsE schreef:
do 16 januari 2020, 20:32
Vanuit mijn ervaring:
Tubeless rijdt wat lichter, waardoor precies weet ik niet zeker maar is volgens mij een combinatie van minder gewicht en geen wrijving meer tussen binnen en buitenband.
Plus je kan op lagere druk rijden, waardoor de grip beter wordt doordat de band zich beter vormt naar de ondergrond.
Toch even een correctie hier op. Je bent tegelijkertijd op 29" EN tubeless over gestapt? Dat schreef je in ieder geval. Dan is het heel lastig te bepalen wat waar aan ligt... . 29" rolt al heel beperkt lichter dan 26", het rolt alleen beter over kleine obstakels heen. En heeft een fractie meer grip, dus je kunt ook lichter rollende banden monteren bij min of meer dezelfde grip. Waarbij een 29er (fiets!) al meer vertrouwen geeft door de geometrie, dus de vraag is ook nog of je wel harder gaat door de wielen en banden... .

Maar goed, ik dwaal af. Ja, tubeless zou lichter kunnen rollen, maar 2% van misschien 30% van je totale weerstand zit niet in het bereik dat je dat gaat voelen. Van het ene merk band op het andere maakt bakken meer verschil uit.

Het voordeel van tubeless is dat je inderdaad met minder druk kunt rijden want je kunt geen snakebite met je binnenband oplopen. Dat is de ene helft van het voordeel. De andere (grotere...) helft is dat gaatjes gedicht worden.
Dan letten rijders met een tubeless setup een stuk beter op hun druk en rijden ze ook vaker lagere drukken. En die lagere druk biedt in het terrein inderdaad het voordeel dat je sneller rolt. Meer grip hebt. Meer comfort hebt. Maar die winst komt uit lagere druk, niet perse uit het tubeless verhaal.
Die lagere druk rijd ik ook met een binnenband. Sterker nog, ik rijd met binnenband lagere druk dan ik met tubeless rijd. Want met tubeless burpt de boel mij teveel, geen fijn effect. Een binnenband voorkomt dit burpen en mocht het wel gebeuren, dan is er niets aan de hand. Lek rijden doe ik zelden en snakebites heb je in NL ook niet serieus last van.

Tubeless is ook niet echt lichter. De huidige tubeless ready banden zijn wat zwaarder dan vroeger omdat er meer rubber aan de binnenkant zit. Goed, daardoor zijn banden ook wat (zijdelings-) stabieler geworden, toch ook een voordeel. Maar je gooit er al snel ook 60-100 gram sealant in, waar je ook binnenbanden van 50-150 gram kunt monteren. Hooguit bij een plus-band of fatbike zou je lichter uit kunnen komen. Dan stroomt die vloeistof ook nog eens naar het hoogste punt van je band tijdens het rijden, dus de roterende massa heeft er per definitie onder te lijden (voor zover dat een groot verschil maakt).

Kortom, de grote winst is dat gaatjes gedicht worden. De rest is marginaal.
"Hakken doe je met een botte bijl"

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

do 16 januari 2020, 22:05

S3B schreef:
do 16 januari 2020, 18:27

Ik ben benieuwd of jullie (ook) denken of dit een voelbaar verschil kan maken. En natuurlijk welke band jullie aanraden, voor een juiste balans tussen grip en rolweerstand voor hier in Nederland.

Groeten,
Seb
Zelf heb ik specialized ground control achter en purgatory control voor. En op mijn andere wielenset continental raceking achter en xking voor.

Ik merk zeker verschil kwa rolweerstand. De conti set gebruik ik meer in nld.

Het aanraden laat ik aan de echte banden kenners over.
who dares wins
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 17 januari 2020, 00:34

Een 29” Strive is een hele dikke Enduro die vooral gericht is op stevig dalen in zwaar terrein. Geometrie, vering en afmontage zijn daar geheel op afgestemd.
Om de bike te tunen richting bemodderde bossen rond Nijmegen, en evt goed afgewaterde UHR routes, zou ik de Nijmeegse modder als uitgangspunt kiezen.
Je bent relatief licht, ik zou voor de modder dan iets kiezen als Nobby Nick, of binnen Maxxis, Forekaster 2,35”. Beiden grip zat op modderige heuvels, stuk lichter dan de huidige Endurobanden.
Rolweerstand en gewicht wielen gaan erop vooruit. Maar de bergafgerichte geometrie/zitpositie zul je blijven merken, dat is/voelt nou eenmaal trager op het vlakke en bergop, hoort bij het karakter van deze fiets.
Canyon Lux CF SL 8,0 Race Team, viewtopic.php?f=14&t=142042
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

vr 17 januari 2020, 13:21

Je rijdt met een vette Jeep op het circuit van Zandvoort.
Met gladdere lichtere snellere banden ga je dat maar ten dele oplossen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
S3B
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 17 januari 2020, 13:57

ThaSingleTrackMastah schreef:
vr 17 januari 2020, 13:21
Je rijdt met een vette Jeep op het circuit van Zandvoort.
Met gladdere lichtere snellere banden ga je dat maar ten dele oplossen.
Daar worden de bochten ook steeds spannender :).
Maar goed hier moet het voorlopig even mee gebeuren, en als ik alleen aan het rijden ben sneak ik stiekem nog wel eens de omringende duinen in, dus de jeep is niet geheel overbodig!

Ik heb nu iig een maxxis Ikon 2.35 voor achter, en een maxxis ardent 2.4 voor voor besteld. Als ze er straks op liggen zal ik mijn ervaring hier nog even delen! Iedereen iig heel erg bedankt voor alle reacties, top :-q
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

vr 17 januari 2020, 14:47

Ardent (race?) als voorband zou ik dan weer niet adviseren, die kan wat onvoorspelbaar zijn bij uitbreken in bochtenwerk.
Zoals gezegd, iets als Forekaster voor en eentje met wat minder profiel achter, bijv Ikon of tikkeltje grover, Rekon.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

vr 17 januari 2020, 15:25

Lars TB schreef:
do 16 januari 2020, 21:53
Lek rijden doe ik zelden en snakebites heb je in NL ook niet serieus last van.
Wel frapant dat je de enige keer dat wij de laatste 15(?) jaar samen reden (vorig jaar Amerongen) lek reed :winkie:
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

do 30 januari 2020, 00:46

Seb wil jij die Maxxis banden eventueel wegdoen?
who dares wins
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Trek 920 (tacx).
Contacteer:

do 30 januari 2020, 22:43

Als je nog geld over hebt kun je ook overwegen om er een licht wielsetje voor de xc trails bij te nemen, met een setje xc bande. En de huidige wielset met enduro banden te houden voor het grove werk. Lichte wielen schelen alles op een 29er.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie