Hydraulische rem, schokjes in handle (2)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 16 februari 2020, 19:14

Alien schreef:
zo 16 februari 2020, 16:43
NovaX schreef:
zo 16 februari 2020, 16:08
Schwalbe SuperMotoX 62 mm band, Ryde Yura 22 mm velg, onder de 3 bar is er zoveel vervorming dat de fiets vervaarlijk begint te dweilen in bochten. Ik hield de druk dus boven de 3 bar, zijnde bij 3 bar bijpompen tot tegen 3.5. De band is gespecifieerd als 4 bar max en de velgfabrikant Ryde geeft de banden max druk op als geschikt voor hun velg.
Maar maximale bandbreedte voor de Yura 22 is volgens Ryde 55mm.
Klopt, daarom dat ik op 09/07/2017 het volgende stuurde naar info@ryde.nl
Inzake deze velg, is ze geschikt om de Schwalbe Super Moto-X 62-584 band, zie https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader ... oto-x.html , voldoende stabiliteit te geven?

Er is namelijk enige onduidelijkheid, Schwalbe geeft in de tabel op https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html "Welke band past op welke velg" een bereik aan van

"Velgbedbreedte in mm (westwood velg)" 19C tot 29C."

Uw Yura 22 model is 22 mm breed, en zou volgens Schwalbe (als ik hier niets over het hoofd zie) moeten volstaan.

Maar in uw specificatie op http://www.ryde.nl/yura-22 staat:

"From the same design as the Yura 19, the Yura 22 is meant for wider tyres. Up to 55 mm are easily accepted and the wider rim improves the performance of these tyres."

De Schwalbe band is met zijn 62 mm dus meer dan de door uw velg "easily accepted" limiet van 55 mm.
... maar kreeg geen antwoord, althans niet (meer?) te vinden in mijn mailbox.
Schwalbe antwoordde wel, algemeen dan, niet Ryde specifiek.
Feit is dat deze velg werd gekozen bij de productie van de fiets, met 62 mm banden (die zijn niet achteraf geplaatst of zo).
Ik ga eens opzoeken wat Exal (de Ryde-vervangende en huidige achterwielen) aangeeft.

edit: blijkt moeilijk te vinden.
De identificatie van de velg is lastig - heel fijne lettering in de zwarte anodisatie van de binnenste wand.
16:12 en 26 04 19 (met cm's afstand tussen de laatste cijfers), vermoedelijk datum en uur van productie.
Daarna "Exal Alloy ETRTO 584 x 23C KS23", eropvolgend de naam van de producent van mijn fiets en "Made in Europe INDIKATOR".
Het Exal model lijkt me die KS23, maar Google Exal KS23 levert geen resultaat - er is geen model "KS23" te vinden.
Ik heb dan de modellen doorlopen op vorm doorsnede velg (er is quasi geen schuin vlak aan de velg) met ETRO 584-23, maar vond ook niks gelijkend. Het wiel is 27.5" en 36 spaakgaten. De buitenmaat van de velgbreedte is 28,25 mm (schuifmaat). De binnenwand is een glooiing, de zijwand volledig recht.
Het is misschien een custom made (voor de fabrikant van de fiets) model, vandaar ook de naam erop.
Alien
Pro Biker
Pro Biker

zo 16 februari 2020, 22:11

Punt is: zoveel groter de band (omtrek), des te meer kracht wordt door de inwendige druk op de velg uitgeoefend. Een smalle raceband wordt bijvoorbeeld gerust tot ruim acht bar opgepompt, maar probeer dat met een bredere band, en de velg wordt uit elkaar getrokken.
Vorsprung durch Pedantik.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 27 februari 2020, 23:07

Alien schreef:
zo 16 februari 2020, 22:11
Punt is: zoveel groter de band (omtrek), des te meer kracht wordt door de inwendige druk op de velg uitgeoefend. Een smalle raceband wordt bijvoorbeeld gerust tot ruim acht bar opgepompt, maar probeer dat met een bredere band, en de velg wordt uit elkaar getrokken.
De velg is gewoon ongeschikt geweest voor de toepassing. Een reisfiets gepropageerd als pakezel maar met velg die de druk niet aankan die nodig is om met die last niet te dweilen / ten val te komen.
Plaats reactie