Explosiviteit trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45

zo 16 februari 2020, 12:14

Ik ben vroeger ook wel eens pijnlijk van mijn pedalen gestuiterd bij een afdaling van een trapje.
Half jaar geleden toen ik weer opstapte gelijk aan de spd gegaan. Eerst de “normale” maar na een paar vervelende vallen te hebben meegemaakt en gezien ben ik sinds een paar maanden aan de spd multi release, maar nog nooit ongewenst uitgeklikt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

zo 16 februari 2020, 15:31

Ik fiets momenteel op Shimano's MD-520 pedalen met single release. Ik heb ze wél in de lichtste uitklikstand gezet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3177
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Trek 920 (tacx).
Contacteer:

ma 17 februari 2020, 17:48

Gewoon sprints trainen. Vanuit d1 halve/1 minuut vol gas, en dan 10 min rustig zodat je weer ff in d1 zit en dat een paar keer herhalen. Dat 1x in de week. D1 is op dorst al lastig.. Dan rijd je zoiezo iedereen in de weg :lol:. En beperk je training ook alleen op die sprints. Dus niet in combi met duur trainen. Wel ff goed warm rijden, stuk of 3 sprints met de nodige d1 blokken ertussen en klaar. Wat je ook kunt doen is na een duurtraining aan einde vd rit voordat je uit gaat rijden nog even zo'n sprintje trekken. Niet aan het begin of ergens in het midden. Schijnt geen nut te hebben..
life starts @ 150bpm...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3932
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

ma 17 februari 2020, 19:54

Waarom zou een sprintje in het begin of midden van een rit geen nut hebben en wel aan het eind?
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3177
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Trek 920 (tacx).
Contacteer:

ma 17 februari 2020, 20:03

Rayb81 schreef:
ma 17 februari 2020, 19:54
Waarom zou een sprintje in het begin of midden van een rit geen nut hebben ?
Omdat de rest van de (duur)training dan het effect ervan teniet doet. Ik weet niet hoe en wat maar heb dat aangenomen van iemand die wel verstand van trainen heeft. (reed vaak 1e plaats in masters 30+)
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 598
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ma 17 februari 2020, 22:14

Denk dat ik het begin alle beetjes helpen, al is het maar om het gevoel te krijgen.
Belangrijk is dat je de kracht uit heel je lichaam haal en niet alleen de benen.

Filmpje met wat uitleg over de uitvoering.
Verkeerde fiets, maar het idee is hetzelfde.

Doe mijn sprint training ook altijd los van de duur ritjes.
Al schiet er nog weleens een tussen door als ik even stoer wil doen tegenover maten/andere rijders.
(Slecht, weet het. :tong )

Doe ze zelf ook nooit in het bos maar altijd op de weg of indoor trainer.
Bos vind ik te wisselend terein om het goed uit te voeren.

Verder inderdaad meestal zoals G60 hier boven noemt, maar soms als ik mijzelf echt pijn wil doen gooi ik er een Tabata training tegen aan.
Ook voor de VO2Max.
20sec alles geven sprint, 10 sec herstel (vermogenszone 2) en dit 8 keer achter elkaar.
Vervolgens 5 min. vermogens zone 2 en dan nogmaals de 8 sets.
Wel een voor met een vermogensmeter want je hartslag is alleen maar in het rood.

Aan het einde altijd duizelig en misselijk en moet dan weleens even naast de fiets zitten.
Dus eigenlijk geen aanrader als je het een beetje gezond wil houden.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1923
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ma 17 februari 2020, 22:16

g60 schreef:
ma 17 februari 2020, 17:48
Gewoon sprints trainen. Vanuit d1 halve/1 minuut vol gas, en dan 10 min rustig zodat je weer ff in d1 zit en dat een paar keer herhalen. Dat 1x in de week. D1 is op dorst al lastig.. Dan rijd je zoiezo iedereen in de weg :lol:. En beperk je training ook alleen op die sprints. Dus niet in combi met duur trainen. Wel ff goed warm rijden, stuk of 3 sprints met de nodige d1 blokken ertussen en klaar.

Wat je ook kunt doen is na een duurtraining aan einde vd rit voordat je uit gaat rijden nog even zo'n sprintje trekken. Niet aan het begin of ergens in het midden. Schijnt geen nut te hebben..
Rayb81 schreef:
ma 17 februari 2020, 19:54
Waarom zou een sprintje in het begin of midden van een rit geen nut hebben en wel aan het eind?
Ik heb ze van G60 even uit elkaar getrokken. Bij een duurtraining is de intensiteit te hoog om een fatsoenlijke sprint training te doen. De fout die de meeste bikers maken. Een rondje snel afhaspelen en daarin proberen te sprinten. Dat is ook de rede waarom de meeste bikers na een jaar of drie geen progressie meer zien. (Dit zijn overigens meestal de mensen die je in de weg rijd bij het bovenste voorbeeld... :wink: )
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

ma 17 februari 2020, 22:21

Sinds kort doe ik al een sprintje aan het eind! Ik heb er zelfs speciaal een segment voor aangemaakt in Strava. 780 meter ongeveer. Maar dat doe ik ook als beginsprint.
Verder sprint ik vaak op de verbindingsweg tussen Cadettenkamp en Vrachelen. En vlak voor de meeste klimmetjes.
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 17 februari 2020, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2579
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

ma 17 februari 2020, 22:21

Het is ook een (genetisch) spiervezel dingetje, meer witte voor sprinters, meer rood voor duur ...... vraag me af of je daar na je 60e nog veel aan gaat veranderen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

ma 17 februari 2020, 22:25

Ik ben ook inderdaad meer van de duur.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1923
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ma 17 februari 2020, 22:26

Het is op de vorige pagina al genoemd. Bij een topatleet zit er geen rek meer in maar voor de rest die zijn kunnen vaak nog niet heeft ontdekt kun je zelfs op hoge leeftijd nog fijn tunen of voor verassingen komen te staan.
asphaltdude schreef:
za 15 februari 2020, 15:37
Je wordt wat je traint :-q
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ma 17 februari 2020, 22:31

RobBoZ schreef:
ma 17 februari 2020, 22:14
....

Doe mijn sprint training ook altijd los van de duur ritjes.
Al schiet er nog weleens een tussen door als ik even stoer wil doen tegenover maten/andere rijders.
(Slecht, weet het. :tong )

Doe ze zelf ook nooit in het bos maar altijd op de weg of indoor trainer.
Bos vind ik te wisselend terein om het goed uit te voeren.

Verder inderdaad meestal zoals G60 hier boven noemt, maar soms als ik mijzelf echt pijn wil doen gooi ik er een Tabata training tegen aan.
Ook voor de VO2Max.
20sec alles geven sprint, 10 sec herstel (vermogenszone 2) en dit 8 keer achter elkaar.
Vervolgens 5 min. vermogens zone 2 en dan nogmaals de 8 sets.
Wel een voor met een vermogensmeter want je hartslag is alleen maar in het rood.

Aan het einde altijd duizelig en misselijk en moet dan weleens even naast de fiets zitten.
Dus eigenlijk geen aanrader als je het een beetje gezond wil houden.
Dus sprint training altijd indoor of op de weg; bos vind je te wisselend terrein. Maar welk nut heeft dat dan voor mtb’en, want dan train je het nooit...dus als je daar dan es een sprint moet maken kan je het toch niet optimaal voor die situatie toepassen ?

En die Tabata training...is dat dan nog op enige manier bijdragend? Zoals ik het hier lees is het eigenlijk meer een vorm van zelfkastijding... ;)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 598
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ma 17 februari 2020, 22:46

Wiel-Maat schreef:
ma 17 februari 2020, 22:31

Dus sprint training altijd indoor of op de weg; bos vind je te wisselend terrein. Maar welk nut heeft dat dan voor mtb’en, want dan train je het nooit...dus als je daar dan es een sprint moet maken kan je het toch niet optimaal voor die situatie toepassen ?

En die Tabata training...is dat dan nog op enige manier bijdragend? Zoals ik het hier lees is het eigenlijk meer een vorm van zelfkastijding... ;)
Doe sprint training met als basis meer vermogen te kunnen leveren in relatief korte tijd.
Dat kun je ook in het bos toepassen en de vermogenscurves laten ook zien dat dit werkt.

Maar in het bos komt er inderdaad nog meer bij kijken, obstakels navigeren enzo.
Het is ook niet zo dat ik niet sprint in het bos, maar ik ga niet het bos in om specifiek meer sprint power te kweken.
Bouw die sprintkracht los op en pas het vervolgens toe in het bos in combinatie met rijvaardigheid.

Die Tabata training is vooral bedoeld om de VO2max op te krikken.
Afgelopen seizoen ook goed gelukt als ik de garmin mag geloven, van 50 naar 57 ml/kg/min constant met hetzelfde gewicht.
Uiteraard niet alleen daar door, maar het zal wel meegeholpen hebben.
En je leert diep te graven, het uiterste uit je lijf halen.
Maar denk ik niet echt iets als je wat ouder ben of gewoon lekker wil sporten.

Einde van de relatief rustig aan doen periode komt weer in zicht.
3 maanden vooral duurtraining (zone 2) en krachttraining(sportschool) gedaan.
Vanaf maart is het weer de bedoeling meer interval/sprint training toe te gaan passen.
Dit is het eerste jaar dat ik op deze manier getraind heb, normaal was het ongestructureerd heel het jaar door hetzelfde.
Dus ben benieuwd wat het op gaat leveren.

Op het moment zit ik met de vo2max op 54 en sprintkracht piek 200 en 30sec 100 watt lager als mijn beste afgelopen seizoen.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3025
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ma 17 februari 2020, 23:38

Sprintpower helpt toch ook met de korte klimmetjes zoals je veel op het drieluik vind?
Ad, jij rijdt toch ook nog wel eens op de racer? Dan zou je die sprintintervallen daarmee kunnen combineren.

Of anders regelmatig aan de bruine bonen :)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | Propain
-Proudly annoying BWR`s since `96-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

di 18 februari 2020, 10:22

RobBoZ schreef:
ma 17 februari 2020, 22:46
Wiel-Maat schreef:
ma 17 februari 2020, 22:31

Dus sprint training altijd indoor of op de weg; bos vind je te wisselend terrein. Maar welk nut heeft dat dan voor mtb’en, want dan train je het nooit...dus als je daar dan es een sprint moet maken kan je het toch niet optimaal voor die situatie toepassen ?

En die Tabata training...is dat dan nog op enige manier bijdragend? Zoals ik het hier lees is het eigenlijk meer een vorm van zelfkastijding... ;)
Doe sprint training met als basis meer vermogen te kunnen leveren in relatief korte tijd.
Dat kun je ook in het bos toepassen en de vermogenscurves laten ook zien dat dit werkt.

Maar in het bos komt er inderdaad nog meer bij kijken, obstakels navigeren enzo.
Het is ook niet zo dat ik niet sprint in het bos, maar ik ga niet het bos in om specifiek meer sprint power te kweken.
Bouw die sprintkracht los op en pas het vervolgens toe in het bos in combinatie met rijvaardigheid.

Die Tabata training is vooral bedoeld om de VO2max op te krikken.
Afgelopen seizoen ook goed gelukt als ik de garmin mag geloven, van 50 naar 57 ml/kg/min constant met hetzelfde gewicht.
Uiteraard niet alleen daar door, maar het zal wel meegeholpen hebben.
En je leert diep te graven, het uiterste uit je lijf halen.
Maar denk ik niet echt iets als je wat ouder ben of gewoon lekker wil sporten.

Einde van de relatief rustig aan doen periode komt weer in zicht.
3 maanden vooral duurtraining (zone 2) en krachttraining(sportschool) gedaan.
Vanaf maart is het weer de bedoeling meer interval/sprint training toe te gaan passen.
Dit is het eerste jaar dat ik op deze manier getraind heb, normaal was het ongestructureerd heel het jaar door hetzelfde.
Dus ben benieuwd wat het op gaat leveren.

Op het moment zit ik met de vo2max op 54 en sprintkracht piek 200 en 30sec 100 watt lager als mijn beste afgelopen seizoen.
OK helder verhaal...ik was gewoon benieuwd hoe je dat MTB specifiek aanpakt. En idd kan je bepaalde basis principes op zich wel in andere omgeving trainen.

Je hebt iig als geheel wel een gedegen aanpak zo, netjes hoor. :-q

Ik train zelf vrij pittig benen in de sportschool en merk daar wel de voordelen van 'in het veld' ...ook bv bij klimmen zoals TenzNL al aangeeft. Ik heb echter wel weinig gefietst de afgelopen tijd want ik hou niet zo van vies en nat weer, dus ik moet de fietsconditie nu weer ff wat opbouwen, dat is echt wel wat anders dan sportschoolconditie, helaas. ;)
Plaats reactie