Vaste carbon vork - XC rondjes NL

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 23 januari 2020, 21:37

bregth schreef:
do 23 januari 2020, 18:30
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
Een kwaliteitsvork als een DVO bijvoorbeeld.

Maar binnen het Rockshox programma is een Pike/Yari ook een aanrader. Inderdaad met 120 mm.
"Hakken doe je met een botte bijl"

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 23 januari 2020, 21:38

George schreef:
wo 22 januari 2020, 20:37
Het was indertijd oa. de reden om met 29ers te gaan experimenteren om te kijken of een groter wiel (star) beter/comfortabeler was (het antwoord is 'ja').
Vreemd, je kiest voor een vaste vork en gaat dan toch op zoek naar comfort :~

:bier:

Willem Altes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 23 januari 2020, 22:16

Lars TB schreef:
do 23 januari 2020, 21:38

Vreemd, je kiest voor een vaste vork en gaat dan toch op zoek naar comfort :~

:bier:
Volgens mij kan dat met een fatbike.
George
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

do 23 januari 2020, 22:32

Een starre 29er rolt aanmerkelijk beter dan een starre 26er. Brede banden helpen ook, het directe stuurgedrag blijft :kiss:
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

do 23 januari 2020, 23:55

Ze willen het niet weten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bregth
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

vr 24 januari 2020, 11:28

Lars TB schreef:
bregth schreef:
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...

Maar binnen het Rockshox programma is een Pike/Yari ook een aanrader. Inderdaad met 120 mm.
Gaat 120 mm de geometrie niet behoorlijk veranderen? Ik heb nu zo’n G2 vork erin zitten. Offset moet ik ook mee oppassen dus.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 24 januari 2020, 12:57

George schreef:
Een starre 29er rolt aanmerkelijk beter dan een starre 26er. Brede banden helpen ook, het directe stuurgedrag blijft :kiss:
Ja, een geveerde voorvork en ook achtervering helpt om nog beter te rollen in het terrein :wink:

George
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

vr 24 januari 2020, 14:42

Voeg dan meteen elektrische ondersteuning toe en blijf op het fietspad, alles om het makkelijker te maken :-q

Ik heb ook een fully maar toch fiets ik de lokale rondjes daar meestal niet op, voor mij heeft star rijden een toegevoegde waarde en draagt het bij aan het fietsplezier. Dat dit voor jou anders werkt is natuurlijk prima maar het is zonde om topics als dit dood te slaan met open deuren...

On-topic verder maar weer :-q
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

vr 24 januari 2020, 15:09

Lars TB schreef:
vr 24 januari 2020, 12:57
George schreef:
Ja, een geveerde voorvork en ook achtervering helpt om nog beter te rollen in het terrein :wink:
Waar een 29 inch wiel weinig complexiteit aan een fiets toevoegt tov een 26 inch wiel is dat bij vering toch anders...
Dat gezegd hebbende vind ik wel dat het comfort dat je van vering krijgt veel zwaarder weegt dan die complexiteit. Zeker op marathon afstanden.

Persoonlijk merk ik het goed als ik op comfort in moet leveren. Het kort mijn onverharde ritten dramatisch in. Als TS besluit om toch voor een starre vork te gaan, dan zou ik ruim van te voren checken of die Dutch Masters voor hem wel haalbaar is met een starre vork. Dan heb je nog tijd om wat anders te zoeken, of om te trainen.

Je zou naar een RS Revelation of een RS 35 kunnen kijken. Dan heb je niet het allerbeste dat er is, maar wel een stijve vork. Een ouder model Fox34 kun je ook zoeken. Jong gebruikt is er vast iets te vinden dat niet te duur en toch goed is.
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: is smerig.

vr 24 januari 2020, 16:19

Maar wat ik eerder al zei, maar een beetje afgewimpeld werd.
Ga eens een rondje met je lockout aan mountainbiken.

Ook al is het niet echt star, het geeft al een idee.
Het was voor mij al genoeg om niet aan star te beginnen.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Bonanza
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Niner Air 9 carbon, Niner RKT RDO
Contacteer:

vr 24 januari 2020, 16:54

RobBoZ schreef:
vr 24 januari 2020, 16:19
Maar wat ik eerder al zei, maar een beetje afgewimpeld werd.
Ga eens een rondje met je lockout aan mountainbiken.

Ook al is het niet echt star, het geeft al een idee.
Het was voor mij al genoeg om niet aan star te beginnen.
Is totaal niet te vergelijken, ik spreek uit ervaring
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

vr 24 januari 2020, 18:19

Mad Wally schreef:
do 23 januari 2020, 14:15
Een vast vork flext ook. Star bestaat niet.
Dan heb je nog nooit met een starre On One vork gereden die bij een Inbred hoorde :lol: . Daar brak je bijna je polsen als je niet oplette en een kuil raakte.
Lars TB schreef:
bregth schreef:
Dat kan ik beamen. Ik heb een tijd geleden een DVO Sapphire gekocht (140mm met 32mm poten voor een Niner RIP9 fully). Die blijkt uit testen net zo stevig te zijn als een 35mm pike (en ik kan dat beamen). De DVO is enorm goed af te stellen. Hij bevalt zo goed dat ik er nu ook eentje in m'n andere fiets heb gestopt (On One Scandal), en nu overweeg er nog eentje aan te schaffen voor mijn Niner Jet9. Met 4 spacers van 1cm is hij terug te zetten op 100mm (er zitten 2 spacers bijgeleverd, los kosten ze een paar euro).

Ik heb ook 4 fietsen met een starre vork:
- In de Pipedream Skookum een Salsa Chromoto grande staal: erg fijn en relatief comfortabel.
- Some Wolverine: een gravelracer met een stalen vork waar een kromming in zit (net als vroeger). Ook relatief comfortabel door die kromming, maar toch spartaans door de smalle bandjes.
- Genesis Vagabond: een monstercrosser met een alu vork. De vork is vrij stug, maar omdat je met erg brede banden kunt fietsen (tot 3.0 op een 50mm velg) toch redelijk comfortabel (wat dan uit de banden komt).
- Niner Air9: hier zit (regelmatig) een starre Niner RDO carbon vork in. Ook best comfortabel.
- Genesis Tarn: Hier zit af en toe een carbon Genesis vork (120mm gecorrigeerd). Deze is iets minder comfortabel dan de Niner RDO, maar toch goed te doen.

Beide carbon vorken wegen ong. 600 gram, dus zowat een kilo lichter dan een geveerde.

Het materiaal en hoe hij gebouwd is bepaalt (zoals ik het ervaar) best veel verschil tussen comfort en flex.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: is smerig.

vr 24 januari 2020, 19:30

Bonanza schreef:
In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.

En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

vr 24 januari 2020, 20:17

RobBoZ schreef:
vr 24 januari 2020, 19:30
Bonanza schreef:
In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.

En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

vr 24 januari 2020, 20:18

Je hebt nog altijd een kg teveel aan je voorkant hangen tov een carbon vork.

Ik heb het 1x getest, Schoorl met een carbon strandrace vork van 400g.
Ik vond het geen doen maar had ook mn banden iets te hard denk ik.

Op de crosser rijdt het een stuk comfortabeler dan toen met die strandrace vork en rijd ik ook rondjes van 100km over onverharde paden en lichte mtb trails. Je moet wel je rondjes erop aanpassen natuurlijk.

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat er een verschil zit in carbon vorken.
De een zal ongetwijfeld comfortabeler zijn dan de ander.
Plaats reactie