Vielsalm, La Roche of Houffalize??

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Custom BeOne Raw Orange 2010, Custom Bulls Bushmaster 2010, Giant Composite 2 2012

ma 7 juni 2010, 12:50

Beste mede-forummers

Wij (4 man) willen in augustus/september lekker een weekendje weg naar de Ardennen. Hier willen wij een weekend lekker de XC routes 'onveillig' gaan maken.
Van de 4 man uit onze groep mag je er 2 inschalen als 'beginners'. Twee andere (waaronder ik) zitten al langer op de fiets en hebben ook enige ervaring in Vielsalm (naar mijn mening leuke routes maar niet echt uitdagend). Echter kent niemand van ons La Roche of Houffalize.

Met dit in het achterhoofd voor welke keuze zouden jullie dan gaan.
Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Never give in,
Never give up,
Never back down!
HuubC
Pro Biker
Pro Biker

ma 7 juni 2010, 13:42

Soundz schreef: Van de 4 man uit onze groep mag je er 2 inschalen als 'beginners'. Twee andere (waaronder ik) zitten al langer op de fiets en hebben ook enige ervaring in Vielsalm (naar mijn mening leuke routes maar niet echt uitdagend). Echter kent niemand van ons La Roche of Houffalize.
Hoe schat je in dat de 2 'beginners' op de jouw bekende routes in Vielsalm zich zullen vermaken ?
Als ook zij die routes benoemen als leuk maar weinig uitdagend dan ben je in La Roche of Houffalize aan het juiste adres.
meer info: http://www.mtbroutes.be/
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

ma 7 juni 2010, 14:16

Ik vind Houffalize verreweg het mooiste van de 3 opties
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Custom BeOne Raw Orange 2010, Custom Bulls Bushmaster 2010, Giant Composite 2 2012

ma 7 juni 2010, 15:04

Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Een voordeel van Vielsalm zou kunnen zijn dat de routes (misschien in mindere mate nr.2) goed te doen zijn ook voor beginners. Route 1 was naar mijn mening te veel asfalt en afgezien van 1 klim in het begin verre van uitdagend.
Voor mij heeft Houffalize de voorkeur ivm de verschijdenheid aan routes in die omgeving. Na de verschillende commentaren gelezen hebben zijn daar ook nog wel leuke routes voor de 'beginner' te vinden (klopt dit?).
Never give in,
Never give up,
Never back down!
mfhanske
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

ma 7 juni 2010, 20:17

Soundz schreef:Na de verschillende commentaren gelezen hebben zijn daar ook nog wel leuke routes voor de 'beginner' te vinden (klopt dit?).
Betreft het hier een beginner met zero conditie of alleen zero Mtb-ervaring.
Als hij/ zij een matige tot redelijke conditie heeft zou je gewoon route 3 en route 6 kunnen rijden in Houffa.
Je zou deze route zonder kaart kunnen rijden, echter het is wel handig als je verschillende routes zou willen koppelen.
La Roche zou je route 1 en 3 kunnen rijden.
Mogelijkheid is Houffa combineren met la roche als je een superweekend wilt hebben.
Dag 1 Houffa en dag 2 La Roche, ligt ongeveer 25 km van elkaar.
Of gewoon lang weekend Houffa en later in het jaar La Roche, het is wel je moet beide spots gewoon gedaan hebben.

Succes
Laterz Hans
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 7 juni 2010, 20:35

mfhanske schreef:
Soundz schreef:Na de verschillende commentaren gelezen hebben zijn daar ook nog wel leuke routes voor de 'beginner' te vinden (klopt dit?).
Betreft het hier een beginner met zero conditie of alleen zero Mtb-ervaring.
Als hij/ zij een matige tot redelijke conditie heeft zou je gewoon route 3 en route 6 kunnen rijden in Houffa.
Je zou deze route zonder kaart kunnen rijden, echter het is wel handig als je verschillende routes zou willen koppelen.
La Roche zou je route 1 en 3 kunnen rijden.
Mogelijkheid is Houffa combineren met la roche als je een superweekend wilt hebben.
Dag 1 Houffa en dag 2 La Roche, ligt ongeveer 25 km van elkaar.
Of gewoon lang weekend Houffa en later in het jaar La Roche, het is wel je moet beide spots gewoon gedaan hebben.

Succes
Laterz Hans
Zelfs dat is nog niet eens het geval. Het zijn 2 jongens die sinds een maand of 4/5 minimaal 1 keer op de routes in nijmegen te vinden zijn. Als ik jouw verhaal zo lees moet Houffa dus geen probleem zijn.
La Roche en Houffa cobineren lijkt mij ook wel wat! Is die 25km goed te overbruggen (fatsoenlijke weg om die kant op te kunnen) Alvast bedankt voor je reacties!
Never give in,
Never give up,
Never back down!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

ma 7 juni 2010, 20:41

vermijdt dan route 3 en 6 in Houffalize. Hij de vvv daar staat ook wel aangegeven wat je verwachten kan. La roche lijkt me te zwaar en te techniesch voor die 2 jongens. Vielsalm kan, maar biedt niet zoveel. Ik zeg nog steeds Houffa, maar dan niet route 3 en 6
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 7 juni 2010, 20:53

Houffa heeft dus duidelijk de voorkeur zo te lezen! Er zit alleen wat verschil in het advies/voorkeur van de routes!
Als ik op mtbroutes.be kijk dan vermelden veel mensen dat route 3 behoorlijk lastig is voor de beginner. Het is natuurlijk wel zo dat je niet verplicht allemaal dezelfde route moet doen. Hoe zit het nou met de aansluiting van Houffa op La Roche
Never give in,
Never give up,
Never back down!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 7 juni 2010, 20:56

Ligt een (uiteraard) kronkelende weg tussen... 'rechtstreekse' weg dus makkelijk te vinden

Route 3 zal een aantal keer een stevige wandeling opleveren voor beginners (mijn loopmeters zijn dit jaar flink ingekort, maar haal nog niet alle hellingen). Ook een paar technische afdalingen. Route 6 ben ik dit jaar 6 meter omlaag gedonderd... hier zou ik iig niet aan beginnen.

La Roch vond ik voornamelijk veel klimmen en achterlijk stijle afdalingen, zodat je weer meteen eindeloos kan klimmen. Ik zou er niet snel weer naartoe gaan (voor vaste routes)
Laatst gewijzigd door woeker op ma 7 juni 2010, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
tukko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 7 juni 2010, 20:58

We zijn vorige week met een groep van 23 rijders in houffa geweest. Beginners en gevorderden om het maar zo te noemen. We hadden drie groepen gemaakt. Er is voor iedereen wat daar. Ligt er maar aan hoe hard je wilt gaan.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 7 juni 2010, 21:04

Al eens gedacht aan Malmedy trouwens? Uitdagend (zeker voor beginners) mooi gebied. Leuke opstap voor Houffa en veel leuker dan Vielsalm
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 7 juni 2010, 21:16

Goed te horen dat je fatsoenlijk van de ene naar de andere plek kan komen. Iedereen bevestigd eigelijk mijn voorkeur om naar Houffa te gaan. We kunnen op locatie nog bepalen wie welke route gaat rijden. Verschillende routes zullen we met ze vieren rijden en andere met 2 personen, maar dit moet mij inziens geen probleem zijn!
Never give in,
Never give up,
Never back down!
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

ma 7 juni 2010, 21:16

woeker schreef:Ligt een (uiteraard) kronkelende weg tussen... 'rechtstreekse' weg dus makkelijk te vinden.
Qua route kun je weinig fout doen: Houffalize 'bij de brandweer' (~ 4X parcours) verlaten en dan vrolijk langs de rivier verder fietsen. Routes van La Roche (en Ardenne) kun je sowieso in Maboge (~ 5km voor La Roche) al oppikken: ~500m voor Maboge rechtsaf het bos in. Bijkomend voordeel is dat je kans om platgereden te worden door een idiote Waal met overwegend Nederlandse toeristen en een aanhanger vol kano's significant afneemt, aangezien die doorgaans de passagiers voor/in Maboge dumpen.

Is eigenlijk een leukere route om met de auto te doen dan om te fietsen :D
woeker schreef:La Roch vond ik voornamelijk veel klimmen en achterlijk stijle afdalingen, zodat je weer meteen eindeloos kan klimmen. Ik zou er niet snel weer naartoe gaan (voor vaste routes)
Met die afdalingen was weinig mis, alleen dat gebrek aan een skilift... :tong
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR |
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 7 juni 2010, 21:18

woeker schreef:Al eens gedacht aan Malmedy trouwens? Uitdagend (zeker voor beginners) mooi gebied. Leuke opstap voor Houffa en veel leuker dan Vielsalm
Niet echt als ik eerlijk ben. Volgens bikespot.nl zijn hier maar 3 routes zijn dit vindt ik persoonlijk wel wat weinig.
Wat is het grootste verschil tussen Malmedy en Malmedy dan?
Never give in,
Never give up,
Never back down!
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 7 juni 2010, 21:26

woeker schreef:Ligt een (uiteraard) kronkelende weg tussen... 'rechtstreekse' weg dus makkelijk te vinden

Route 3 zal een aantal keer een stevige wandeling opleveren voor beginners (mijn loopmeters zijn dit jaar flink ingekort, maar haal nog niet alle hellingen). Ook een paar technische afdalingen. Route 6 ben ik dit jaar 6 meter omlaag gedonderd... hier zou ik iig niet aan beginnen.

La Roch vond ik voornamelijk veel klimmen en achterlijk stijle afdalingen, zodat je weer meteen eindeloos kan klimmen. Ik zou er niet snel weer naartoe gaan (voor vaste routes)
6 meter is nogal een eind! Stijle afdalingen zijn opzich leuk maar als het echt +/- 30 procent is (zoals ik gelezen heb) dan heb ik daar inderdaad mijn twijfels bij. Lopen op routes is inderdaad niet waarvoor je naar de Ardennen gaat maar soms is het niet anders.
Never give in,
Never give up,
Never back down!
Plaats reactie