Happy Bike Days, tof!

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

za 1 mei 2010, 14:06

Dan zal ik ook even één en ander aan ervaringen noteren.

Ik ben niet zozeer voor bepaalde fietsen gekomen, maar meer om eens wat andere dingen uit te proberen waar je normaal gesproken niet zo snel de kans voor hebt. Dus verschillende vorken, verschillende maten fietsen, verschillende remmen, verschillende veerweg. Het was erg leuk om dat tegen elkaar af te wegen en eens te kijken naar de verschillen.

Uiteindelijk is voor elk product wel een markt/inzetgebied, maar dit zijn mijn ervaringen:

Verende voorvorken:
Fox vorken zijn te vergelijken met de vering van een Amerikaanse auto. Soepel en uiterst comfortabel. Je cruist ‘overal’ overheen.

Rock shox (Reba/Sid) erg fijne vorken, maar iets stugger dan een fox. Voor mijn gevoel een beter rendement dan een Fox. Het is maar waar je de voorkeur aangeeft! Ik denk dat ik voor mijn hardtail maar is op zoek moet gaan naar een Reba of SID.

DT Swiss XC Race 80mm, t*ring jantje, wat een straf ding! Eerlijk is eerlijk, ik heb er één getest op een Carbon O.NINE XX en dat is allemaal al zo rete strak. De vork was knalhard! Leuk voor als je wedstrijden rijdt misschien, maar niets als je ook maar een beetje comfort zoekt. Door de losse stenen die op het parcours lagen springt de bike alle kanten op door de harde vork. (Deze vork was overigens niet op mijn gewicht afgesteld).

Remmen:
Algemene conclusie is dat je eerst tijd nodig hebt om te wennen aan de remmen om ze maximaal te kunnen bedienen.

Avid, verschillende modellen, erg agressief en bijterig. Ik ben dat al gewend van mijn Juicy Seven’s dus dat kon mij wel bekoren. Wel een keer head-first gegaan op een steile afdaling omdat de voorrem in één keer blokkeerde. Uiteraard mijn eigen fout, maar met een andere rem was dat waarschijnlijk niet gebeurd. XX model was erg fijn, mede de hendel zelf.

Hope, ik vond ze te zompig. Je bent daardoor een fractie langer bezig om te zoeken hoever je de hendel in moet knijpen. Niet zo erg als je de tijd hebt om te remmen, maar als je snel moet handelen wel een nadeel. Maar zoals gezegd is dat ook wel afhankelijk van wat je gewend bent! Wel instelmogelijkheden, dus misschien is daar wat mee spelen…

XT/SLX, ook bijterig, maar minder gevoel dan Avid’s. Het voelde allemaal wat goedkoper aan en ze konden mij dan ook niet heel erg bekoren.

Schakelen:

XT, schakelt uitstekend en prima voor mijn doeleinden. Naar mijn inzicht prima geschikt voor iedereen die geen wedstrijden rijdt en dus niet gebaad is bij het lichtste van het lichtste.

SLX, veel gehoord dat er weinig verschil zit tussen SLX en XT, maar ik vond het wel een merkbaar verschil. SLX was minder direct en dus een fractie langzamer dan XT. Natuurlijk is ook hier de afstelling erg van belang. Of het verschil nou komt door de derrie of de shifters, dat durf ik niet te zeggen. Ik neig te zeggen, shifters.

SRAM, schakelt anders dan shimano. Shimano voelt allemaal erg direct, maar wat ‘iel’ (moeilijk uit te leggen). SRAM lijkt meer geolied te schakelen en presteerde erg goed onder druk bij het klimmen! Dat baseer ik dan vooral op de XX versie. Merendeel wat ik heb getest was met shimano XT.

Turner Flux:
Mooie looks, fijne vering voor dalen, erg comfortabel! Efficiëntie bij klimmen vond ik te wensen overlaten! Waarschijnlijk is hier nog wat te winnen als die wat beter op de berijder wordt afgesteld.

Turner Sultan:
Vormgeving van het frame is mij te apart. 29’er vond ik vrij lomp met sturen in afdalingen. Ik had het gevoel in bochten naar buiten gedrukt te worden. Oké, obstakels zijn makkelijker te nemen, maar voor mij geen reden om 29 te gaan rijden.

Lynskey Ridgeline LT (long travel)
Eerste keer op een TiTa bike en dat is goed bevallen! In de specs zie ik wel een lange bovenbuis van 60 cm bij een maatje M. Dat is me bij het rijden helemaal niet opgevallen. Dat zal aan de fox gelegen hebben. Ik weet niet welke veerweg de vork had, maar het zal een wat langere veerweg geweest zijn aangezien het een LongTravel ontwerp frame is. De mat kleur TiTa en de blauwe accenten waren subliem! Erg mooie bike met fijne rij eigenschappen. Niet echt een vergelijk kunnen maken tussen deze en andere hardtails . Daarom dus niet tot een conclusie gekomen of TiTa nou echt comfortabeler is.

SantaCruz Heckler:
Leuke mogelijkheid om eens wat anders te proberen! 150 mm veerweg! Ontwerp van de achterbrug is niet de mooiste om te zien. De Bike is vrij lomp om te klimmen en veel verlies van energie in het veersysteem. Daarentegen super om te dalen! Wat maakt een paar cm aan extra veerweg veel verschil! Je moet wel weer wennen aan de lange veerweg, zo kwam in uit een afdeling in een snelle bocht en dan zakt de voorvork behoorlijk door. Daar moet je wel op berekent zijn.

Canyon Nerve XC
Goede fiets voor een ‘budget’bike! De looks zijn vrij neutraal. Ik was aangenaam verrast door hun bike en het voelde allemaal vertrouwd aan. De 16.5 Inch was aan de kleine kant, maar desondanks voelde het erg stabiel. Misschien mede door de kleine maat toch ook erg wendbaar. Prima fiets voor dergelijk terrein als het Happy Bike Days parcours als je het mij vraagt.

Merida O.NINE XX
Wat een mooie bike en wat een kanon! Super licht, geen comfort, super efficiënt! Ik had een verkeerde afslag genomen en daardoor kwam ik op een gigantische klim. Nu miste ik de Granny toch wel, maar door het lichte apparaat tussen mijn benen toch boven weten te komen. XX groep functioneert erg goed!! Top fiets als je wilt racen, maar niet echt geschikt voor het Belgische terrein. Daarnaast extreem duur!

Merida One twenty
Vergelijkbare inzetgebied als de canyon die ik heb getest, maar de Merida vond ik duidelijk minder presteren. Het was een 18 Inch, dus dat verklaard misschien het lompe gevoel in de handling van deze bike! Tevens was de fiets matig afgesteld waardoor er giga trilling ontstond bij het gebruik van de achterrem. Vibratie tot in het zadel… misschien iets voor de dames, maar niks voor mij! Ook het SLX schakelsysteem functioneerde matig! Waarschijnlijk de minste bike waar ik op gefiets heb. Deels te verklaren door slechte afstelling en te grote framemaat.

Specialized Epic Expert Carbon
Mooie fiets en een rendement monster! Begrijpelijk waarom er zoveel van worden verkocht. Als je hier op stapt voelt het gelijk vertrouwd aan (note, ikzelf rijd zelf ook op een Epic). Speci nam overigens echt de tijd om de bike af te stellen. Ik vond dat erg prettig, maar mijn maat heeft het praatje van de mechanic meer als een verkoop praatje ervaren (op een ietwat negatieve manier). Het veersysteem werkt zoals ze zeggen dat het werkt! Weinig energie verlies en erg star voor een fully. Dat starre moet je wel aanspreken. De SID past qua karakter prima in een bike als deze. Ik vind de Epic perfect voor NL omstandigheden en een enkel uitstapje naar het buitenland. Ik heb wel wat weerstand tegen een SLX derrie op een dergelijke bike… Hij voelde strakker aan dan mijn 2007 Aluminium Epic.

Giant Anthem X-2
Deze bike stond ook op mijn lijstje toen ik een fully ging kopen. Volgende keer zal hij weer op het lijstje staan! Fijne bike dus. Goede looks en dat blauwe kleurtje is gewoon geil. De bike voelt comfortabel en robuust aan. Ook zo’n fiets die gelijk vertrouwd voelt. Het veersysteem is erg efficiënt! Iets minder een race bike dan de Epic. Hierdoor in mijn ogen ietsje minder geschikt voor Nederlandse omstandigheden, maar ietsje beter geschikt voor de echte bergen. Als ik bij een volgende fully voor iets meer comfort ga en/of wat vaker in het buitenland te vinden ben, dan zou dit wel eens de bike kunnen zijn die in mijn schuur komt te staan (en natuurlijk in het terrein te vinden is).

Verdere algemene conclusies:

Afstelling van de bike (remmen, schakelsysteem, soort stuur, lengte stuurpen, setback) maakt erg veel verschil. Meer dan ik had gedacht!

Framemaat fiets. Essentiel! Ook dit maakt meer verschil dan gedacht Sommige fietsen vallen voor mij af omdat de juiste (lees: perfecte) maat er gewoon niet tussen zit.

Veerweg. 100 mm is perfect voor NL omstandigheden en ook op het Happy Bike Days parcours kon ik er prima mee overweg. Extra veerweg helpt wel bij dalen, maar voor die paar keer dat wij naar het buitenland gaan is een 100mm travel prima te doen!

Instelbare zadelpen. De turner Flux was gemonteerd met een verstelbare zadelpen. Deze had 3 standen (hoog midden laag). Het is even wennen, maar dan is dit wel een nuttige functionaliteit. In de bergen welteverstaan, niet in NL. Voordeel is dat je het zadel kan laten zakken in een steile afdaling. Daardoor is het makkelijke om achter je zadel te komen (en vooral er weer op te komen).

Tot zover mijn bevindingen…
Klimmen...
leov
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

za 1 mei 2010, 20:07

Hoop dat meer bikers zon lijstje maken, lees het graag. (Zeker ook om dat mijn fiets er niet slecht vanaf komt :) )
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

za 1 mei 2010, 22:34

Dan moet je niet komende editie van de o2 bikers kopen (aanstaande maandag 4 mei) maar die erna. Dan staat er een globaal oordeel over alle fietsen in (mits afdoende getest).

Een ding wat RS schreef is mij trouwens ook erg op gevallen. Afmeting van een fiets daar valt of staat alles mee. Er waren fietsen waar je het idee had dat je er qua maatvoering net tussen in zat. Bijv het 18 inch model voelde net te klein aan en het 20 inch model was dan weer net te groot. En dan was er geen tussen maat. Dus afmontage heel leuk, maar maatvoering is toch echt het uitgangs punt.
HAPPY TRAILS!
FAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: On One Inbred 853, Dartmoor Hornet, Gazelle m-bike, Echo control, Isaac Pascal, Aventon Cordoba
Contacteer:

za 1 mei 2010, 23:16

leov schreef:Hoop dat meer bikers zon lijstje maken, lees het graag. (Zeker ook om dat mijn fiets er niet slecht vanaf komt :) )
Speciaal voor jou....en die het ook willen lezen:

De geteste bikes en oordeel:

1: Lynskey Ridgeline 26 inch (hope, middleburn, Fox talas, Xt)

Reden test: Was erg nieuwsgierig naar deze bike. Vooral titanium maar ook in de combinatie met meer veerweg.
Oordeel: Echt wat ik ervan verwachte. Comfortabel en ook voor mijn gevoel snel. Goede controle. Super bike.
Afmontage vond ik goed. Remmen zijn goed in te stellen, zelfde geld voor de voorvork. (tijd is natuurlijk wel erg kort om er goed gebruikt van te maken.

2: Merida O.nine (full XX. Dt swiss voorvork en 190 wielen)

Reden test: Frame onder de 1 kg wilde ik ervaren.
Oordeel: Super snelle xc fiets. Rendement is echt goed. Wel een onzettend strarre fiets dus niet echt comfortabel maar dat mag je niet verwachten.
Afmontage was super op de vork na. Ik kan niet veel met de Dt vork niet soepel en bottemt opeens. XX schakelt snel. (vooral de voorderialleur.) 2 bladen voor kan ik toch best goed mee uit de voeten maar denk wel dat dit erg persoonlijk is. Remmen vond ik niet uitzonderlijk goed. De ceramic naven lopen wel heel erg licht!

3: Skyde Titanium (Xtr, fox 32 voorvork)

Reden test: Titanium
Oordeel: Moest even wennen aan deze fiets. Maar na een beetje wennen vond ik dit een fijne bike. Het leek of je lang op de fiets kan rijden zonder veel energie te verliezen.
Afmontage vond ik ook erg goed. Goede vork. Persoonlijk ben ik wel fan van Xtr. Vooral de shifter vind ik beter...ook weer persoonlijk ben ik bang. Stuurpen was voor mij een beetje aan de lange kant.

4: Cannondale Flash (x.o, avid elixer lefty)

Reden test: Vele goede recensies gelezen dus dat moet ik zelf ervaren (Suravida zweert bij lefty dus kon ik niet nee zeggen)
Oordeel: Een zeer goede fiets op alle vlakken. Erg comfortabel voor mijn gevoel ook zeer degelijk maar sprong er niet echt uit op een punt. Dit is geen kritiek want hij was gewoon er goed overal in maar ik hou er wel van als een fiets mij ergens echt in verrast.
Afmontage was dik in orde. Eerste keer met een lefty en dat was erg goed bevallen. Het werd me alleen weer bevestigd dat ik gripshift niet fijn vind.

5: Intense spider pro (Xt, fox)

Reden test: wilde ook een (xc gerichte) fully testen op dit parcours
Oordeel: Gewoon fijne bike. Comfortabel. Maar vond hem niet echt uitzonderlijk goed.
Afmontage was gewoon ok. Zat een te smal stuur op en de bike vroeg naar mijn mening naar de low rizer.

6: Commencal Skin (Full XX tune wielen, sid voorvork)

Reden test: Vind dit echt een mooie bike.
Oordeel. Deze fiets verraste me. Hij is echt super (voor sommige rijders te) stijf. Erg nerveus en snel. Kortom echt een fiets waar ik van hou. Klimt als een gek en je moet even werken om goed te kunnen dalen.
Afmontage was super. XX had ik eerder mee gereden op de merida dus dat is het zelfde alleen op deze fiets vond ik de remmen beter. Denk minder gebruikt en beter afgesteld. Vork vond ik gewoon goed. Wielen zijn licht en rolden mooi .

Algemeen oordeel:

XX schakelt goed maar vond het niet extreem beter dan X.0 (op de voorderialleur na). Xtr vind ik gewoon een fijne groep en gaat toch mijn voorkeur naar uit. Titanium beviel me erg goed comfortabel en toch snel. Hope was (maar dat wist ik al) erg fijn goed instelbaar en doseren is super. Tune naven waren ook beter dan ik had verwacht Dt 190 naven zijn super (rij zelf met 240 s en dat vind ik al super) lopen super licht. Erg lichte carbon frame's waren voor mij ook een nieuwe ervaring en voor wedstrijden is dit denk ik wel echt super klimt super en hoog rendement. Banden: Rocket ron en alberts vond ik erg goed. Maar ik merk dat ik erg blij ben met de race en mountain kings die ik zelf gebruikt. Scwalbe Jimmy's, intense banden vond ik niet goed. Weinig grip vooral. Fox is erg goed, soepel geleidelijk veren en stijve vork. Dt vond ik echt niet fijn. Sid was erg fijn goede rendement denk ik. Veert iets minder soepel dan Fox.
Goed ik kan wel erg lang door typen zo.....

Ik weet het op zo'n korte test is het erg moeilijk om een hele goede beoordeling te geven.
(edit: ook de maat zoals RS aangaf en hoe de bike in elkaar gezet is. Merida had speling op het balhoofd...Skyde zat niet goed in elkaar en afgesteld dat dingt wel mee in het oordeel)

Mijn Top 3:

1. Lynskey (zit er wel aan te denken om dit frame aan te schaffen). Wat een bike! (uiterlijk heeft bij mij ook wel een plus)
2. Cannondale Flash gewoon erg goed.
3. Commencal skin. Voor mijn eigen smaak op nummer 2 maar ik denk dat de Cannondale beter is als ik iemand zou moeten adviseren.
Laatst gewijzigd door FAK op za 1 mei 2010, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Mago Wheelworks hand-build wheels
http://www.wheelworks.nl
FAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: On One Inbred 853, Dartmoor Hornet, Gazelle m-bike, Echo control, Isaac Pascal, Aventon Cordoba
Contacteer:

za 1 mei 2010, 23:20

roger77 schreef:Dan moet je niet komende editie van de o2 bikers kopen (aanstaande maandag 4 mei) maar die erna. Dan staat er een globaal oordeel over alle fietsen in (mits afdoende getest).

Een ding wat RS schreef is mij trouwens ook erg op gevallen. Afmeting van een fiets daar valt of staat alles mee. Er waren fietsen waar je het idee had dat je er qua maatvoering net tussen in zat. Bijv het 18 inch model voelde net te klein aan en het 20 inch model was dan weer net te groot. En dan was er geen tussen maat. Dus afmontage heel leuk, maar maatvoering is toch echt het uitgangs punt.
Zeker mee eens. Maat is erg belangrijk.
Ook hoe de fiets in elkaar is gezet. Ik reed op een bike waar de remhendels horizontaal van stonden. Had het gevoel dat hij zo even snel in elkaar is gezet. Met die gedacht daalde ik niet lekker.....
Mago Wheelworks hand-build wheels
http://www.wheelworks.nl
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

ma 3 mei 2010, 10:29

Ook ik ga me maar eens bezondigen aan een lijstje.

Niner Air 9: lekkere fiets om te klimmen, rijdt zeer makkelijk door de 29' wielen en is redelijk comfortabel in de afalingen, wendbaarheid viel mij ook reuze mee, zocht ik een 29' om hier lekker te toeren met een cultstatus dan werd dit zeker mijn fiets.

Kona Colliar deluxe: bike met magic link, Hammersmidt en 16kg. met downhillcapaciteiten, klom toch redelijk makkelijk en daalde als een speer, pure funbike. Jongens van Kona waren ook supertof, heb ze in Houffa ook nog gezien, klasse!

Cannondale Flash Himod 2: Waar ik al bang voor was gebeurde; ik ging om, wat een racebak is dit zeg, in de klim kon ik velen mijn hielen laten zien en de fiets daalde ook zeer comfortabel en gecontroleerd. Ondanks dat ik een comfortabele fully gewend ben, zou ik deze fiets best willen hebben, lefty beviel me ook erg.

Trek Fuel EX 9.9: fiets puur gereden om te zien of deze veel beter zou zijn dan mijn huidige bike; viel reuze mee, maar wel een zeer fijne comfortabele fiets met een goed rendement.

Specialized Epic S-works: had na een eerdere rit met een Epic een paar jaar gelden (oude model) mijn twijfels, maar kan nu alleen superlatieven gebruiken, wat een fiets, hiermee gaat alles gemakkelijk! Mocht ik 7000,-- euri's over hebben dan wist ik ze snel te besteden.

Scott genius 30: wilde deze graag proberen omdat ik er veel over gehoord had, of het nu kwam door voorgaande fietsen, maar de fiets kon mij buiten de lock-out hendels, niet echt bekoren, kon hem in de afdaling niet goed benutten omdat er een serieus ongeval voor me was gebeurd en iedereen lopend naar beneden moest, zeer begrijpelijk overigens.

Eindconclusie: Epic was voor mij de fiets, Niner de verrassing, lekker zo'n lefty, Sram fijner als shimano en geen Racing Ralphs voor mij. Goede organisatie, lekker gegeten, bij de meeste stands vriendelijke gasten, maar toch wel een pittig parcour (zeker gezien de af en aan rijdende ambulances) Volgend jaar zeker weer.
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)

http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

zo 4 juli 2010, 19:20

suravida schreef:stonden ook puike fotografen langs de baan:

ik, ook genietend, op de Flash,
Afbeelding
En even speciaal voor suravida, je staat met je bolle toet in de O2 bikers en wel met deze foto. :wink: Met op de pagina erbij het verslag van de flash.
Goed man. Inderdaad puike fotografen :-q
HAPPY TRAILS!
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ma 5 juli 2010, 16:28

Leuk! Als ik uit IJsland terugben ga ik hem meteen kopen.
Custom steel: http://project12.cc
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

ma 5 juli 2010, 16:42

suravida schreef:Leuk! Als ik uit IJsland terugben ga ik hem meteen kopen.
Wat ga je kopen, de Flash , of het tijdschrijft ? :D
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

ma 12 juli 2010, 21:18

Allerlaatste foto van het verslag van de Happy Days in de O2 van juli is er een van mij, in mijn mooie Texas Roadhouse outfit! Altijd leuk om jezelf in een gerenomeerd blad terug te zien, al herkent geen hond je :winkie:
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)

http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie